dissabte, 29 de novembre del 2014

El detergent de rentadora fet a casa



La veritat és que ho vaig provar perquè em diverteixen els treballs manuals (la jardineria, la cuina, la costura obviament, jeje). Però després de l'experiència i d'investigar per internet he de dir que m'ha valgut la pena per vàries raons:
  1. Procure fer-lo amb ingredients naturals, amb la qual cosa és més ecològic i saludable. Pel que he llegit, els detergents de supermercat poden portar tot de químics contaminants i nocius per a la nostra pell (derivats del petroli, per exemple).
  2. És molt més econòmic que el sabó comercial. Aquest és el meu càlcul: per fer 10 litres de detergent m'he gastat com a molt 2 euros entre el sabó, el bicarbonat, l'aigua i l'energia elèctrica. Amb 10 litres tinc per a 80 rentats com a mínim (omplint l'"arielita" fins dalt). Això vol dir 2 cèntims i mig per rentat. Dit d'una altra manera, una ampolla de 3 litres (com solen ser les del super) em costa 60 cèntims.
  3. La roba queda molt bé, treu les males olors i no queda acartronada. Això si, per a taques val la pena pretractar (o afegir algun producte llevataques, encara que així tornem als químics...).
  4. Què voleu que vos diga, a mi em diverteix, és ràpid i senzill de fer, i m'encanta l'oloreta a sabó que queda després a la cuina. A més, fent deu litres he calculat que m'hauria de durar més de mig any, però això ho hauré de comprovar amb el temps.
Per internet es poden trobar moltes maneres de fer-lo: amb sosa, amb olis essencials, amb sabons de diferents maneres... hi ha qui el fa en pols (amb els mateixos ingredients tot ratllat ben fi i barrejat). Supose que l'ideal és fer-lo utilitzant un sabó fet a casa de manera natural, però jo encara no he arribat a aquest punt (algun dia m'hi posaré... ai el temps! qui poguera multiplicar-lo!). Així que de moment em compre la pastilla de sabó.

Jo he fet servir la següent proporció:
  • 450 g. de sabó natural ("Lagarto" o alguna marca equivalent)
  • 9 cullerades soperes de bicarbonat
  • 10 litres d'aigua 


Pose l'aigua al foc i mentre s'escalfa ratlle el sabó amb un ratllador de cuina, com si fóra un formatge. Abans que l'aigua alce el bull aboque el sabó ratllat i vaig remenant fins que es fon del tot (uns 5 minutets). Agregue el bicarbonat, remere un poc i deixe que refrede. Quan està tebi (abans no solidifique) l'aboque al recipient on el guardaré i... ja està!! només cal esperar que es refrede del tot!


Algunes coses importants que cal tindre en compte:
  • Quan posem el bicarbonat fa un ditet d'escuma: anem amb compte de no omplir la cassola d'aigua fins a dalt de tot per si de cas.
  • Quan encara està calent es veu molt líquid i no sembla detergent, però tranquils que quan es refreda queda molt (però molt) espès, com una gelatina dureta.
  • Queda tan espès que envasar-lo en una ampolla és un error, perquè quan ja no arribes amb la cullera el problema és teu per a treure es sabó d'allà dins... Per això jo recomane capses, pots amples, tetrabriks (sense la part de dalt) o qualsevol tipus d'envàs sense coll.
  • Al ser espès s'ha de posar en una "arielita" directament al tambor. En omplir l'"arielita" amb una cullera, jo vaig desfent un poc la gelatina amb la cullera per evitar que queden restes de sabó, sobretot si rente amb aigua freda. Això de les restes només em va passar una vegada, però bé, més val ser previngut... 

La primera vegada ho vaig guardar en una ampolla de detergent i vaig acabar serrant la part de dalt per poder treure el sabó:


Ara faig servir unes capses d'Ikea de 5 litres amb tapa (crec que valen menys d'un euro cada una):


Si encara no ho heu fet animeu-vos, com veieu té molts avantatges i és més fàcil i ràpid de fer que un plat de pasta ;D

Si algú/na fa servir altres ingredients o té algun consell sobre el tema agrairé qualsevol comentari!

Que tingueu un feliç cap de setmana!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada